نماز
پیامبر:همانانماز خواندن وسیله نزدیکی مؤمن به خداست .
نویسندگان
نظر سنجی
بعد از نماز چه احساسی دارید؟








دانلود اذان

www.namazweb.mihanblog.com



[ چهارشنبه 31 خرداد 1391 ] [ 12:25 ب.ظ ] [ مرد مهربان ] [ نظرات ]
به ادامه مطلب بروید
ادامه مطلب

[ سه شنبه 30 خرداد 1391 ] [ 09:42 ب.ظ ] [ مرد مهربان ] [ نظرات ]

إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِكَ أَن یَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ

﴿۱۸﴾






مساجد خدا را تنها كسانى آباد مى‏كنند كه به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نترسیده‏اند پس امید است كه اینان از راه‏یافتگان باشند (۱۸)

سوره توبه آیه 18

www.namazweb.mihanblog.com

 




[ سه شنبه 30 خرداد 1391 ] [ 12:07 ب.ظ ] [ مرد مهربان ] [ نظرات ]

فلسفه نماز آیات


 

 تشریع نماز آیات در هنگام گرفتن خورشید و ماه دو نکته خاص دارد:

1- بطور کلّى خورشید و ماه و منظومه شمسى در نظر انسانها نظام شگفت انگیزى دارند، خورشید با اشعّه طلایى خود به کلّیّه جانداران و نباتات رشد و نموّ مى بخشد، ماه با گردش منظّم و دقیق خود سیر زمان را اندازه گیرى مى کند و با انوار نقره فام خود از تیرگى شب کاسته، پهنه زمین را براى ما روشن مى سازد.

این آثار مهم، با عظمت شگرفى که آنها دارند، در گذشته در اذهان افراد ظاهر بین اثر گذاشته و در آنها این تصوّر را پیش آورده بود که آنها که بر حسب ظاهر، بر جهان جانداران و گیاهان و جمادات، با عظمت کامل حاکمیّت دارند،

 در سرنوشت انسان مؤثّر بوده و معبود یا خالق او مى باشند و از همین راه بود که پرستش آفتاب و ماه پیش آمده و عدّه اى به ربوبیّت این اجرام نورانى معتقد شدند و خورشید و ماه را به جاى «خدا» که حاکم مطلق بر تمام عالم هستى است، گذارده بودند.

بزرگترین ضربه اى که قهرمان توحید، ابراهیم(علیه السلام) برعقیده این گروه وارد ساخت، از این راه بود که محکوم بودن این کرات را در برابر نظام و قوانین کلّى جهان به آن ها یادآور شد(1) و افول (غروب نمودن و غایب گشتن) این اجرام درخشان را از انظار، گواه بر محکومیّت آنها گرفت.

زیرا «افول» این اجرام، بزرگترین نشانه محدودیّت آنهاست و موجود محدود و محکوم که خود در چنگال دیگرى است و حتّى در نورافشانى خود بر پهنه هستى اختیارى از خود ندارد، گواه بر عدم ربوبیّت و دلیل بر مخلوق بودن اوست.

کسوف و خسوف (گرفتن خورشید و ماه) نیز نشانه دیگرى از مخلوق بودن و محدود بودن آنها در برابر آفریدگار جهان است و مى رساند که آنان در رساندن فیض و پخش اشعّه و انوار خود به سایر موجودات، کوچکترین اختیارى از خود ندارند و لذا گاهى موجود دیگرى در برابر آنها قدم علم مى کند و آنها را از کار و عمل خود باز مى دارد.

بنابر این کسوف و خسوف خورشید و ماه، بهترین راهنما بر مخلوق بودن و محدودیّت آنها در برابر اراده مطلقى است که بر جهان هستى حکمفرماست.

در لحظه اى که ما با حادثه خسوف و کسوف روبه رو مى گردیم - حادثه اى که ما را به محکوم بودن این اجرام در برابر یک اراده قاهر غالب هدایت مى کند، حادثه اى که در دل ما ایمان و اعتراف به آفریدگار ایجاد مى نماید که همه جهان، از آن جمله خورشید و ماه، در قبضه قدرت او هستد - شایسته و لازم است که ایمان قلبى خود را در این لحظه در قابل عمل ریخته، با خواندن نماز آیات و نهادن پیشانى به آستان قدّس پروردگار جهان، عقیده و اعتراف باطنى خود را ابراز نماییم.

چنان که قهرمان توحید حضرت ابراهیم(علیه السلام) پس از آن که از اُفول این اجرام درخشان همان نتیجه را گرفت که ما از گرفتن خورشید و ماه مى گیریم، بلافاصله چنین گفت: «اِنِّى وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذِى فَطَرَ السَّماواتِ وَ الاَرْضَ حَنِیفاً وَ مَا اَنَا مِنَ الْمُشْرِکَینَ; من روى خود را به سوى کسى کردم که آسمان ها و زمین را آفریده، من در ایمان خود خالصم و از مشرکان نیستم».(2)

2- علاوه بر این، در مواردى که اوضاع تازه و احیاناً وحشتناک و غیر عادّى در آسمان رخ مى دهد، عدّه اى از مردم به یک سلسله امور خرافى پناه برده و این اعمال را در رفع این حادثه مؤثّر مى دانند،

اسلام  با واجب ساختن نماز آیات به هنگام کسوف و خسوف، مردم را از توجّه به اوهام و خرافات بازداشته و عقول و افکار آنها را به نقطه اى که سرچشمه تمام حوادث گیتى است متوجّه ساخته است. بعلاوه، در برابر این حوادث وحشتناک به انسان آرامش و امنیّت خاطر مى بخشد.

http://dl.funiha.com/images/98402946921272678432.jpgwww.namazweb.mihanblog.com


[ جمعه 26 خرداد 1391 ] [ 12:56 ب.ظ ] [ مرد مهربان ] [ نظرات ]

مسئولیت انسان نسبت به نماز خانواده اش

مسئولیت انسان نسبت به نماز خانواده اش  

خیلی دلم می‏خواهد ما به‏ اهمیت نماز كه عمودالدین است پی برده باشیم. هیچ می‏دانید كه ما مسؤول‏ نماز خواندن خاندان خودمان، یعنی زن و فرزند خودمان هستیم یا نه؟ هر فردی ازماهم مسئول نماز خودش است و هم مسؤول نماز اهلش یعنی زن‏ وبچه‏اش.

خطاب به پیامبر اکرم است: «و امر اهلك بالصلوة و اصطبر علیها» (طه/132)، ای پیامبر! خاندان خودت را به نماز امر كن و خودت هم بر نماز صابر باش. این اختصاص به پیامبر ندارد، همه ما به این امر موظف‏ هستیم.

بچه ها را چه باید كرد؟ بچه ها را از كوچكی باید به نماز تمرین‏ داد. دستور رسیده است كه به بچه از هفت سالگی نماز تمرینی یاد بدهید.

البته بچه هفت ساله نمی‏تواند نماز صحیح بخواند ولی صورت نماز را می‏تواند بخواند. از هفت سالگی می‏تواند به نماز عادت كند، چه پسر وچه‏ دختر. یعنی همان اولی كه بچه به دبستان می‏رود، باید نماز را در دبستان‏ به او یاد بدهند، در خانواده هم باید به او یاد بدهند ولی این را توجه‏ داشته باشید كه یاد دادن و وادار كردن با زور نتیجه‏ای ندارد، كوشش كنید كه بچه تان از اول به نماز خواندن رغبت داشته باشد و به این كار تشویق‏ بشود.

به هر شكلی كه می‏توانید موجبات تشویق بچه‏تان را فراهم كنید كه با ذوق و شوق نماز بخواند، زیاد به او بارك الله بگوئید، جایزه بدهید، اظهار محبت كنید كه بفهمد وقتی نماز می‏خواند، بر محبت شما نسبت به‏ او افزوده می‏شود. دیگر اینكه بچه را باید در محیط مشوق نماز خواندن برد.

به تجربه ثابت شده است كه اگر بچه به مسجد نرود، اگر در جمع نباشد و نماز خواندن جمع را نبیند، به اینكار تشویق نمی‏شود، چون اصلا حضور در جمع مشوق انسان است. آدم بزرگ هم وقتی خودش را در جمع اهل عبادت‏ می‏بیند، روح عبادت بیشتری پیدا می‏كند، بچه كه دیگر بیشتر تحت تأثیر است.

متاسفانه كم رفتن ما به مسجد و معابد و مجالس دینی و اینكه بچه‏ ها كمتر در مجالس مذهبی شركت می‏كنند، سبب می‏شود كه اینها از ابتدا رغبت به عبادت پیدا نكنند ولی این برای شما وظیفه است.

اما اسلام كه‏ می‏گوید بچه‏ات را وادار به نماز خوان كن، نمی‏گوید آقا فرمان‏ بده، تشربزن، دعوایش كن. نه، ازهر وسیله‏ای كه می‏دانید بهتر می‏شود برای تشویق او به عبادت و نماز خواندن استفاده كرد، شما باید استفاده بكنید. باید ما با بچه‏های خودمان برنامه مسجد رفتن داشته باشیم تا آنها با مساجد و معابد آشنا بشوند.

ما خودمان كه از بچگی با مساجد و معابد آشنا بودیم در این اوضاع و احوال امروز چقدر به‏ مسجد می‏رویم كه بچه های ما كه هفت ساله شده‏اند به دبستان رفته‏اند و بعد به دبیرستان و بعد به دانشگاه ولی اصلا پایشان به مساجد نرسیده است، بروند.

خوب، اینها قهرا از مساجد فراری می‏شوند. حالا ممكن است بگوئید وضع مساجد خراب است، كثیف است، یا مثلا یك روضه خوان می‏آید و حرف‏ چنین و چنان می‏زند. آنها را هم وظیفه داریم كه درست بكنیم، وظیفه كه‏ در یك جا تمام نمی‏شود، وضع مساجد خودمان را هم باید اصلاح بكنیم.

پس‏ این را هم هرگز فراموش نكنید كه ما وظیفه دایم نماز بخوانیم ووظیفه‏ داریم كه خاندان خودمان را هم نماز خوان بكنیم بشكلی كه به نماز راغب و تشویق بشوند، فوائد و خاصیت نماز خواندن و در حدودی كه می‏توانیم فلسفه‏ نماز خواندن را برای بچه‏ها بگوئیم.

منبع:تبیان زنجان




[ جمعه 26 خرداد 1391 ] [ 12:54 ب.ظ ] [ مرد مهربان ] [ نظرات ]
مطلب جالب ومتنوعی است
 به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

[ چهارشنبه 24 خرداد 1391 ] [ 12:32 ب.ظ ] [ مرد مهربان ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


بهترین عمل در روز قیامت نزد خداوند نماز است.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
به نماز نگویید کار دارم به کار بگویید وقت نماز است

وبلاگ نماز

تنگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic